|
h.b
|
 |
« på: August 10, 2007, 21:08:46 » |
|
Synes vi kan ha en liten hvem liker/hvor gĂ„r vi hen for drikke/spisse nĂ„r vi er i Leeds Sjappa til Peter the Comercial inn skal ikke vĂŠre med i denne kĂ„ring. Det er urettferdig mot andre. Pub 1)Whitelock 2)Husker ikke navnet pĂ„ den , men ligger/lĂ„ 30 meter nedenfor La Comida. Ikke den som lĂ„ pĂ„ andre siden av La Comida Spise Har egentlig inget stamsted nĂ„, ettersom La Comida er lagt ned   Ă
vÊre Leeds supporter er verdens hardeste og dÄrligst betalte yrke. 0 kroner i lÞnn og en 24 timers arbeidsdag
|
|
|
|
|
Loggført
|
  Ă
vÊre Leeds supporter er verdens hardeste og dÄrligst betalte yrke. 0 kroner i lÞnn og en 24 timers arbeidsdag
|
|
|
|
Sverre
|
 |
« Svar #1 på: August 10, 2007, 22:45:50 » |
|
quote: Originally posted by h.b
Synes vi kan ha en liten hvem liker/hvor gÄr vi hen for drikke/spisse nÄr vi er i Leeds Sjappa til Peter the Comercial inn skal ikke vÊre med i denne kÄring. Det er urettferdig mot andre. Pub 1)Whitelock 2)Husker ikke navnet pÄ den , men ligger/lÄ 30 meter nedenfor La Comida. Ikke den som lÄ pÄ andre siden av La Comida
Spise Har egentlig inget stamsted nÄ, ettersom La Comida er lagt ned

Ă
Prince of Wales - glimrende lokalpub med 'live' musikk.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
h.b
|
 |
« Svar #2 på: August 10, 2007, 22:49:28 » |
|
Helt korrekt Sverre. En glimrende pub.Har et lite rykte pĂ„ seg til Ă„ vĂŠre litt hardbarked. Ikke skjĂžnner jeg hvorfor, men ryktet er der. Har aldri hatt problemer der   Ă
|
|
|
|
|
Loggført
|
  Ă
|
|
|
|
ToreLA
|
 |
« Svar #3 på: August 10, 2007, 23:08:59 » |
|
McDonalds var bra sist jeg var i Leeds. Ihvertfall litt bra. Til og vĂŠre McDonalds.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Robert H.
|
 |
« Svar #4 på: August 11, 2007, 15:22:29 » |
|
Prince of Wales er et kongested!
Husker Petter Alexandersen hadde halsbrann en formiddag etter at vi to hadde hatt en litt sen kveld pÄ byen. Vi stakk innom Prince of Wales for Ä ta et slag biljard og Petter spurte om han kunne fÄ et glass melk...? Svaret var legendarisk: "Love, this is a pub, not a f**king dairy!"
Ellers liker ogsÄ jeg Whitelocks, her har de etter min mening en av byens beste fish & chips. Ellers er min favorittpub Scarborough Hotel hvor utvalget av real ales er stort.
|
|
|
|
« Siste redigering: August 11, 2007, 20:44:05 av Robert H. »
|
Loggført
|
|
|
|
|
h.b
|
 |
« Svar #5 på: August 11, 2007, 20:47:06 » |
|
Kan ikke si navnet pĂ„ favorittpuben(husker ikke navnet).Ligger i gaten over whitelock. En herlig pub som oser av tradisjon. Ikke sĂ„ mange som kjenner til denne puben tror jeg. De gangene jeg er innom sĂ„ er det stort sett Engelskmenn der. SĂ„ kvelden starter rolig pĂ„ denne pub, fĂžr turen gĂ„r til Whitelock og videre til La Comida med dertil besĂžk senere pĂ„ Prince of Wales. Men nĂ„ sĂ„ blir det jo ikke mere pĂ„ La Comida. Derfor blir det nok en tur innom Marriot og hilser pĂ„ kjente fĂžr turen gĂ„r til Prince of Wales   Ă
|
|
|
|
« Siste redigering: August 11, 2007, 20:48:54 av h.b »
|
Loggført
|
  Ă
|
|
|
|
Kjell Skjerven
|
 |
« Svar #6 på: August 11, 2007, 23:46:35 » |
|
the Ship kanskje...?
Side before self,every time.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Side before self,every time.
|
|
|
|
Robin
|
 |
« Svar #7 på: August 13, 2007, 06:38:16 » |
|
SpencerÂŽs mitt emot La Comida kanske?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
asLeeds
|
 |
« Svar #8 på: August 14, 2007, 21:56:07 » |
|
auda..har ikkje fÄtt med meg at La Comida er nedlagt,trist. ka med Vince no dÄ,skal han starte noke nytt?? ka er no da samlingspunkt for oss norske nÄr me er i byen? synest alltid det er triveligt Ä ta 1 pils med andre Luscos`er!!!
ASLEEDS 4389
|
|
|
|
|
Loggført
|
DALHEIM WHITES
|
|
|
|
Leeeeeeeeeeeeds
|
 |
« Svar #9 på: August 14, 2007, 22:33:54 » |
|
Hadde heller ikke fÄtt med meg at Vince hadde sluttet. Er det noen som vet hva han skal gjÞre fremover. Tilbake til Valencia? HI MY NAME IS LEEDS http://www.ranablad.no/sport/article2876597.ece
|
|
|
|
|
Loggført
|
HI MY NAME IS LEEDS, AND WHY NOT. THE BEST TEAM IN THE WORLD
|
|
|
|
Torgeir
|
 |
« Svar #10 på: August 14, 2007, 23:07:27 » |
|
Vince skal fortsatt bo i Leeds. Har jo kjerring som jobber der.
Han Äpner nok ikke noe nytt sted. Noe av grunnen for at han solgte er helsa. Blir nok mange turer til spania for Vincente etterhvert.....
"I`m hard but fair-like Leeds United"
"We will be back"
Torgeir
|
|
|
|
|
Loggført
|
"I`m hard but fair-like Leeds United"
"We will be back"
Torgeir
|
|
|
|
janove
|
 |
« Svar #11 på: August 14, 2007, 23:09:53 » |
|
Han har tatt ut sin pensjon og kommer til Ä vÊre mye i Valencia. I dag er det meningen at de nye eierne Äpner dÞrene pÄ La Comida. Dersom det ikke er gjort noe i natt, er det ikke foretatt noen form for oppussing! Det blir jo mulig Ä gÄ innom der, men det blir nok ikke det samme som tidligere.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
SveinArve
|
 |
« Svar #12 på: August 22, 2007, 20:53:14 » |
|
It's been mentioned on here a few times, but on Saturday had it confirmed that the SC have taken the lease on the Peacock. Our branch Chairman told us before the game, and I asked a barmaid at the Peacock after if she knew owt and she said it was true. Apparently only SC members with photo id will be allowed in on matchday, not sure if this is going to endear the SC to the LUFC public at all ------------------------------ CCC - here we come http://www.godoyil.no
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ăystein E
|
 |
« Svar #13 på: September 03, 2007, 21:05:40 » |
|
Ole Morten viste meg en trivelig pub som het ett eller annet med "trumpet". den ligger i en sidegate til venstre nÄr man gÄr opp forbi whitelocks,pachorse og the ship.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Tom S
|
 |
« Svar #14 på: Oktober 01, 2008, 09:06:41 » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
COME ON LEEDS !!
|
|
|
|
McMidjo
|
 |
« Svar #15 på: Oktober 01, 2008, 11:46:48 » |
|
Ole Morten viste meg en trivelig pub som het ett eller annet med "trumpet". den ligger i en sidegate til venstre nÄr man gÄr opp forbi whitelocks,pachorse og the ship.
Sidegate? The Horse And Trumpet ligger pÄ The Headrow, som er en av hovedgatene i Leeds.  Gikk for Ä vÊre en litt 'rough' pub tidligere, men ser ut til Ä ha blitt bedre i den senere tid: http://www.pubutopia.com/pubs/L/Leeds/Horse%20&%20Trumpet/
|
|
|
|
|
Loggført
|
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....
|
|
|
|
berlin
|
 |
« Svar #16 på: Oktober 01, 2008, 13:56:16 » |
|
Sidegate? The Horse And Trumpet ligger pÄ The Headrow, som er en av hovedgatene i Leeds.  Gikk for Ä vÊre en litt 'rough' pub tidligere, men ser ut til Ä ha blitt bedre i den senere tid: http://www.pubutopia.com/pubs/L/Leeds/Horse%20&%20Trumpet/En stund siden jeg har vÊrt der, men flere lokale sjeler sa at man fikk den beste Tetleys-pinten der, og det var ogsÄ min vurdering 2-3 Är tilbake. Det var helt klart et "Tetleys-house", og har de opprettholdt kompetansen, sÄ smaker Tetleys fortsatt utmerket der.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
berlin
|
 |
« Svar #17 på: Oktober 01, 2008, 14:12:53 » |
|
Har akkurat motatt siste utgave av "bibelen" og fÞlgende puber i Leeds er listet i GBG 2009: LEEDS CITY: - Mr Foley's Cask Ale House, 159 The Headrow - North Bar, 24 New Briggate - Palace, Kirkgate - Scarborough Hotel, Bishopsgate Street - Templar, 2 Templar Street- Town Hall Tavern, 17 Westgate - Victoria Familiy and Commercial, 28 Great George Street - Whitelocks, Turks Head Yard, Off BriggateLEEDS (NORTH): - Arcadia Ale & Winebar, 23 Arndale Centre, Otley Road, Headingley - Reliance, 76-78 North Street De i bold var bra nÄr jeg besÞkte de, og er det antagelig fortsatt. Det betyr ikke at de andre er dÄrligere, men jeg kan ikke huske Ä ha besÞkt de ( noen kan ha skiftet navn ) For uinvidde: Vanlig lager-beer (eks: Carlsberg, Stella, Carling) er ikke det som teller her, det er hovedsaklig cask-ale (hÄndpumpet), evt. tap-beer (fatÞl) av engelsk type. Men du fÄr vanligvis lager dersom det er det du foretrekker. OgsÄ atmosfÊren er vektlagt, sÄ det er ingen dum ide Ä fÞlge denne listen, om puben har en sentral plass i din Leeds-opplevelse, utover Ä fÄ i seg mest mulig alkohol pÄ kortest mulig tid. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
McMidjo
|
 |
« Svar #18 på: Oktober 01, 2008, 21:15:34 » |
|
Har akkurat motatt siste utgave av "bibelen" og fÞlgende puber i Leeds er listet i GBG 2009: LEEDS CITY: - Mr Foley's Cask Ale House, 159 The Headrow - North Bar, 24 New Briggate - Palace, Kirkgate - Scarborough Hotel, Bishopsgate Street - Templar, 2 Templar Street- Town Hall Tavern, 17 Westgate - Victoria Familiy and Commercial, 28 Great George Street - Whitelocks, Turks Head Yard, Off BriggateLEEDS (NORTH): - Arcadia Ale & Winebar, 23 Arndale Centre, Otley Road, Headingley - Reliance, 76-78 North Street De i bold var bra nÄr jeg besÞkte de, og er det antagelig fortsatt. Det betyr ikke at de andre er dÄrligere, men jeg kan ikke huske Ä ha besÞkt de ( noen kan ha skiftet navn ) For uinvidde: Vanlig lager-beer (eks: Carlsberg, Stella, Carling) er ikke det som teller her, det er hovedsaklig cask-ale (hÄndpumpet), evt. tap-beer (fatÞl) av engelsk type. Men du fÄr vanligvis lager dersom det er det du foretrekker. OgsÄ atmosfÊren er vektlagt, sÄ det er ingen dum ide Ä fÞlge denne listen, om puben har en sentral plass i din Leeds-opplevelse, utover Ä fÄ i seg mest mulig alkohol pÄ kortest mulig tid.  Godt utgangspunkt for et par pubcrawls det der!!  LEEDS CITY: - Mr Foley's Cask Ale House, 159 The Headrow Et av mine faste stoppesteder. Stort og luftig sted over tre etasjer - med sentral beliggenhet pÄ sydsida av City Hall. De har skiftet navn flere ganger (Baroque, Dr.Okells). Kan vÊre mye folk og mye stÞy.- North Bar, 24 New Briggate Ingen tradisjonell pub, men en bar i litt mer kontinental stil. Har aldri vÊrt innom, men de har visstnok et enormt utvalg av Þl. Ungt miljÞ- Palace, KirkgateLeeds beste - og Älreit uteservering... - Scarbrough Hotel, Bishopsgate StreetKjenner vel alle til, i og med at det ligger rett foran jernbanestasjonen - og midt i hotellstrÞket...- Templar, 2 Templar StreetHar ikke prÞvd denne.- Town Hall Tavern, 17 Westgate PrÞvde denne for fÞrste gang pÄ min forrige tur. Ligger litt avsides - noen kvartaler vest for Mr Foleys - og byr pÄ et godt utvalg av real ales fra Timothy Taylors. Koselig nyoppusset pub, men med mange lokale fylliker akkurat den kvelden jeg var der.- Victoria Familiy and Commercial, 28 Great George Street - Whitelocks, Turks Head Yard, Off BriggateBegge disse to er tradisjonsrike perler som byr pÄ suveren atmosfÊre og godt Þl, men veldig fulle av folk pÄ kveldstid.Regner med at LEEDS SOUTH ogsÄ er representert i Good Beer Guide 2009, og her mÄ ivhertfall fÞlgende to nevnes: The Grove Inn, Back Row, Holbeck Cross Keys, 107 Water Lane, Holbeck Begge ligger pÄ sydsida av elva, pÄ veien mot Elland Road. The Grove er av den skikkelig brune og nedslitte typen, mens Cross Keys er i den andre enden av skalaen - og framstÄr som en litt uformell gastropub med kreativ matmeny.
|
|
|
|
|
Loggført
|
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....
|
|
|
|
arne armoen
|
 |
« Svar #19 på: Oktober 08, 2008, 23:50:29 » |
|
Hva med The Dry Dock? Eksisterer den ? Er det det samma som The Ship?
|
|
|
|
|
Loggført
|
D e itjnÄ som kjÊm tÄ sÊ sjÞl!!
|
|
|
|
Therese
|
 |
« Svar #20 på: Oktober 08, 2008, 23:51:39 » |
|
NÄr jeg skal spisse pleier jeg Ä dra pÄ det lokale biblioteket. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Funny: sms from ur friends phone to his mum: "Im safe, don't worry" .. then turn it of!
|
|
|
|
Svend Anders
|
 |
« Svar #21 på: Oktober 14, 2008, 22:20:34 » |
|
Midjo er jo pÄ god vei - men jeg sender oppfordringen til dere alle: Jeg tar gjerne imot gode bidrag fra dere til vÄr spise- og drikkested-spalte i medlemsbladet. Vi startet med dette i siste nummer (Bibis), og det kommer en ny i kommende utgave. Men jeg kan ikke skrive alle i det uendelige, og dere har samlet sett LANGT flere opplevelser Ä berette om enn undertegnede. Om noen skulle fÞle seg fristet til Ä skrive noen ord om restaurant, pub eller bar de har besÞkt i Leeds - send meg en epost pÄ svend@leedsunited.no - bruk gjerne siste artikkel som "mal", men det er Äpent for variasjoner! SA
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Alta-White
|
 |
« Svar #22 på: Oktober 17, 2008, 22:24:09 » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
berlin
|
 |
« Svar #23 på: Oktober 18, 2008, 00:54:35 » |
|
SpĂžrs om han da er blitt inspirert av filmene "Delicatessen", forvĂžrig en knallbra film, eller filmene om Hannibal Lecter. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mail2rj
PĂ„ prĂžvespill

Leids - Leids - Leids
|
 |
« Svar #24 på: Oktober 31, 2010, 13:58:58 » |
|
Gjenoppliver herved denne, da jeg reiser over for fĂžrste gang snart. Erfaringer mottas med takk!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
ĂBS
|
 |
« Svar #25 på: Oktober 31, 2010, 23:50:46 » |
|
Skal du pÄ pub kun for Ä drikke er jo saken grei, men nÄ begynner flere Ä tilby andre ting ogsÄ, spesielt underholdning.
Scarbrough pub (ofte kalt bare Taps) ved foten av Leeds City Station er nok stampub for flere norske Leeds-supportere enn undertegnede. Jeg snakket med Stevie (fast ansatt i baren og musikk-freak) sist gang jeg var der, og han kunne bekrefte ryktene om at de har tenkt Ä begynne med live musikk. Det gjenstÄr selvfÞlgelig Ä se, men da har du bÄde den og Prince of Wales som er 25 meter lenger bort som kan tilby dette. POW er noe upÄlitelig hva Äpningstider og frekvensen pÄ band som opptrer angÄr.
Midt imellom disse to finner du Spencer's som er temmelig bra pÄ sport. Har tilbragt noen ettermiddager der nÄr det har vÊrt interessante ting Ä fÞlge med pÄ. PÄ dagtid sender de ufattelig mye hestesport/veddelÞp om du er opptatt av denslags. Jeg personlig synes hest er pÞlse...
Videre har The Grove (pÄ vei til Lorimer's) ogsÄ musikk, men de kan tilby dette nesten hver dag i alle genre. GÄ fra Scarbrough, under plattformen Leeds City Station hviler pÄ, forbi skyskraperen (ogsÄ kjent som "pipa" da den likner pÄ pipa pÄ et skip) og ta neste gate til hÞyre. Et koselig sted som har masse smÄ rom slik at du kan fÄ litt intimfÞlelse om du er i en liten gruppe som reier sammen. Konsertlokalet er innerst etter Ä ha passert disse smÄ rommene. Dart har de ogsÄ.
En av de mest bisarre adkomstmulighetene til et hotell jeg har vĂŠrt borti finner du pĂ„ veien til The Grove. Midt under denne undergangen stasjonen hviler pĂ„ gĂ„r det en tunnel inn til hĂžyre, om du gĂ„r denne helt inn finner du inngangen til dette hotellet pĂ„ venstre side. PĂ„ veien vil du hĂžre mye rare lyder bl.a. vann som renner (noen av kanalarmene gĂ„r under her), men ikke la deg affisere av det. Jeg vet det ikke kan se ut som at det ligger noe eksklusivt hotell der, men det gjĂžr det. Ăverst i bygningen vil du finne noe som tilsvarer Sky Bar pĂ„ Oslo Plaza, en bar som har utsikt over hele byen. Men dette er et noe mer jĂ„lete "bĂžrsta stĂ„l" sted der du mĂ„ bestille drikke av servitĂžrene som kommer til bordene. GĂ„r du videre forbi dette hotellet inn i noe som kan minne om en bakgĂ„rd er det flere utesteder med bra uteservering og live musikk pĂ„ kveldene. En av scenene bandene spiller pĂ„ er i 2. etasje, mens publikum kan stĂ„ i fĂžrste og se opp pĂ„ de som spiller. Litt originalt.
Av de fire "smug-pubene" i Upper Briggate (jeg lister de opp ovenfra og ned), alle ligger pÄ hÞyre hÄnd om du gÄr gÄgata ned i den retningen) The Ship, Angel Inn, The Packhorse og Whitelock's. Packhorse har nÄ begynt med musikk i helgene, og har utmerkede smÄ-mÄltider om du trenger en liten snack ved siden av Þldrikkingen.
The Duck and Drake i Kirkgate (gÄ fra markedet/Corn Exchange mot busstasjonen, du har det pÄ venstre side rett fÞr jernbanebroen) har masse bra band, og er noe mer rocka.
Hoagy's finner du om du gÄr fra busstasjonen og forbi markedet pÄ nedsiden, pÄ andre siden av parkeringsplassen nederst i Eastgate (som er forlengelsen av Headrow). De har musikk fredager og lÞrdager, samt quiz pÄ mandager mener jeg.
Nevnte Scarbrough, samt The Palace (forbi Corn Exchange helt nederst i Kirkgate rett etter kirka om du kommer fra sentrum) og The Vic (Great George Street bak rÄdhuset) er alle pÄ lista over "Classic pubs of Britain". De har felles meny og stil. Palace har ogsÄ quiz to dager i uka (tror det er sÞndag og tirsdag eller onsdag). PÄ disse tre kan du ogsÄ plukke opp et kort og samle stempler fra de Þvrige pubene ellers i GBR som stÄr pÄ lista. Det er visst noe eksklusive T-skjorter og annet stÊsj du da har tilgang pÄ.
Om du vÄger Ä forsere gatekrysset utenfor Palace og ta gate nr. 2 til venstre for Etap hotel (stÄr du rett utenfor Palace hovedinng. ser du rett pÄ det) finner du ogsÄ en pub som tilbyr musikk, jeg bare husker ikke helt hva den heter. Den ligger tvers overfor Agrah, indisk restaurant og har oppe lenger enn de andre trad. pubene i sentrum om du ikke fÞler deg ferdig med inntaket rundt midnatt.
Ellers finner du ogsÄ de helt typiske bulene som kun har Þl og plenty av det. The Wrens finner du om du gÄr opp Briggate, krysser Headrow og fortsetter videre (da skifter gata navn til New Briggate) ca. 200 m., og du har den pÄ hjÞrnet ved neste veikryss pÄ venstre side.
Tilbake til den puben jeg ikke husker navnet pÄ ved Agrah: Fortsetter du fra den i retning markedet, videre under viadukten/jernbanelinja, tar fÞrste til hÞyre opp York Road og gÄr helt opp til svingen der det er en murvegg det stÄr "Leeds United A.F.C." pÄ (brukt som kulisse i filmen "The Damned United") ligger det en pub som heter The Hope. Et skikkelig respatex-sted som jeg mener serverer klassisk pubmat uten at jeg kan kvalitetssikre dette. Biljard har de ogsÄ. Bussene til The White Rose Branch pleier Ä gÄ herfra nÄr de skal pÄ borteturer.
The Horse and Trumpet ligger i Headrow (gÄ Briggate oppover til gÄgata slutter, ta sÄ til venstre og gÄ til du finner det pÄ venstre hÄnd ikke mange meterne oppi gata. De har meget bra mat til Ä vÊre pub, og torsdager har de "curry-night" med spesialpriser. Generelt meget billig mat uansett. PÄ veien gÄr du ogsÄ forbi The Vine som ofte har karaoke og Three Legs som er en Isle of Man pub.
Jeg kan nevne i fleng flere i strÞket rundt Corn Exchange, men de er noen sÞrgelige kapitler de fleste av dem. The Royal Oak kan kanskje vÊre et morsomt bekjentskap (pÄ vei til Duck and Drake, venstre side). Du mÄ ut i bakgÄrden for Ä pisse, men ikke ta med din forlovede dit med planer om Ä fri der.
Vil du ha en skikkelig utfordring som utfyller "pub-crawl" aktiviteten (se neste avsnitt), kan du jo prÞve deg pÄ "The Otley Run". Har du bekjente som studerer i Leeds kan du sikkert fÄ med deg noen av disse, samt noen tur-kumpaner vil jeg tro. Den starter pÄ Woody's Ale House oppe i Headingley ved universitetet, og har ca. 21 stoppesteder fÞr den ender pÄ The Walkabout Þverst i Park Row tror jeg det er. Men du mÄ holde ut alle de 21 pubene... LÞpet er unnfanget av studentmiljÞet i Leeds.
Til slutt vil jeg komme med en advarsel: The Duncan som ligger pĂ„ hĂžyre hĂ„nd om du gĂ„r fra Marriott til Corn Exchange mĂ„ du styre unna. Leeds' kanskje absolutt verste sted som fortsatt lukter sigarettrĂžyk selv om det har vĂŠrt rĂžykeforbud i flere Ă„r, blandet med diverse toalett-lukter. Om du er interessert i sporten "Pub-Crawling" og har tenkt Ă„ fylle lista di med kryss pĂ„ samtlige (regelen tilsier at du MĂ
ha konsumert minst en pint pÄ hver for Ä fÄ godkjent besÞk og kan krysse av pÄ lista), er kun denne unntaket. Den har to innganger og du fÄr den godkjent ved Ä gÄ inn den ene, gjennom puben, og ut den andre. Det fÄr vÊre mÄte pÄ hvordan folk skal mÄtte plages bare fordi de driver seriÞs idrett...
Det er mange jeg fortsatt ikke har nevnt (som Adelphi, Old Red Lion, O'Neill's, Walkabout, Aire, The Northern Monkey og en drÞss med andre), men litt utfordninger mÄ du jo ha, sÄ de fÄr du finne selv...
Riktig god tur...
|
|
|
|
« Siste redigering: November 03, 2010, 00:11:38 av ĂBS »
|
Loggført
|
LUSCOS-hilsen ĂBS
|
|
|
|
Woody
|
 |
« Svar #26 på: November 03, 2010, 00:24:09 » |
|
Skal du pÄ pub kun for Ä drikke er jo saken grei, men nÄ begynner flere Ä tilby andre ting ogsÄ, spesielt underholdning.
Scarbrough pub (ofte kalt bare Taps) ved foten av Leeds City Station er nok stampub for flere norske Leeds-supportere enn undertegnede. Jeg snakket med Stevie (fast ansatt i baren og musikk-freak) sist gang jeg var der, og han kunne bekrefte ryktene om at de har tenkt Ä begynne med live musikk. Det gjenstÄr selvfÞlgelig Ä se, men da har du bÄde den og Prince of Wales som er 25 meter lenger bort som kan tilby dette. POW er noe upÄlitelig hva Äpningstider og frekvensen pÄ band som opptrer angÄr.
Midt imellom disse to finner du Spencer's som er temmelig bra pÄ sport. Har tilbragt noen ettermiddager der nÄr det har vÊrt interessante ting Ä fÞlge med pÄ. PÄ dagtid sender de ufattelig mye hestesport/veddelÞp om du er opptatt av denslags. Jeg personlig synes hest er pÞlse...
Videre har The Grove (pÄ vei til Lorimer's) ogsÄ musikk, men de kan tilby dette nesten hver dag i alle genre. GÄ fra Scarbrough, under plattformen Leeds City Station hviler pÄ, forbi skyskraperen (ogsÄ kjent som "pipa" da den likner pÄ pipa pÄ et skip) og ta neste gate til hÞyre. Et koselig sted som har masse smÄ rom slik at du kan fÄ litt intimfÞlelse om du er i en liten gruppe som reier sammen. Konsertlokalet er innerst etter Ä ha passert disse smÄ rommene. Dart har de ogsÄ.
En av de mest bisarre adkomstmulighetene til et hotell jeg har vĂŠrt borti finner du pĂ„ veien til The Grove. Midt under denne undergangen stasjonen hviler pĂ„ gĂ„r det en tunnel inn til hĂžyre, om du gĂ„r denne helt inn finner du inngangen til dette hotellet pĂ„ venstre side. PĂ„ veien vil du hĂžre mye rare lyder bl.a. vann som renner (noen av kanalarmene gĂ„r under her), men ikke la deg affisere av det. Jeg vet det ikke kan se ut som at det ligger noe eksklusivt hotell der, men det gjĂžr det. Ăverst i bygningen vil du finne noe som tilsvarer Sky Bar pĂ„ Oslo Plaza, en bar som har utsikt over hele byen. Men dette er et noe mer jĂ„lete "bĂžrsta stĂ„l" sted der du mĂ„ bestille drikke av servitĂžrene som kommer til bordene. GĂ„r du videre forbi dette hotellet inn i noe som kan minne om en bakgĂ„rd er det flere utesteder med bra uteservering og live musikk pĂ„ kveldene. En av scenene bandene spiller pĂ„ er i 2. etasje, mens publikum kan stĂ„ i fĂžrste og se opp pĂ„ de som spiller. Litt originalt.
Av de fire "smug-pubene" i Upper Briggate (jeg lister de opp ovenfra og ned), alle ligger pÄ hÞyre hÄnd om du gÄr gÄgata ned i den retningen) The Ship, Angel Inn, The Packhorse og Whitelock's. Packhorse har nÄ begynt med musikk i helgene, og har utmerkede smÄ-mÄltider om du trenger en liten snack ved siden av Þldrikkingen.
The Duck and Drake i Kirkgate (gÄ fra markedet/Corn Exchange mot busstasjonen, du har det pÄ venstre side rett fÞr jernbanebroen) har masse bra band, og er noe mer rocka.
Hoagy's finner du om du gÄr fra busstasjonen og forbi markedet pÄ nedsiden, pÄ andre siden av parkeringsplassen nederst i Eastgate (som er forlengelsen av Headrow). De har musikk fredager og lÞrdager, samt quiz pÄ mandager mener jeg.
Nevnte Scarbrough, samt The Palace (forbi Corn Exchange helt nederst i Kirkgate rett etter kirka om du kommer fra sentrum) og The Vic (Great George Street bak rÄdhuset) er alle pÄ lista over "Classic pubs of Britain". De har felles meny og stil. Palace har ogsÄ quiz to dager i uka (tror det er sÞndag og tirsdag eller onsdag). PÄ disse tre kan du ogsÄ plukke opp et kort og samle stempler fra de Þvrige pubene ellers i GBR som stÄr pÄ lista. Det er visst noe eksklusive T-skjorter og annet stÊsj du da har tilgang pÄ.
Om du vÄger Ä forsere gatekrysset utenfor Palace og ta gate nr. 2 til venstre for Etap hotel (stÄr du rett utenfor Palace hovedinng. ser du rett pÄ det) finner du ogsÄ en pub som tilbyr musikk, jeg bare husker ikke helt hva den heter. Den ligger tvers overfor Agrah, indisk restaurant og har oppe lenger enn de andre trad. pubene i sentrum om du ikke fÞler deg ferdig med inntaket rundt midnatt.
Ellers finner du ogsÄ de helt typiske bulene som kun har Þl og plenty av det. The Wrens finner du om du gÄr opp Briggate, krysser Headrow og fortsetter videre (da skifter gata navn til New Briggate) ca. 200 m., og du har den pÄ hjÞrnet ved neste veikryss pÄ venstre side.
Tilbake til den puben jeg ikke husker navnet pÄ ved Agrah: Fortsetter du fra den i retning markedet, videre under viadukten/jernbanelinja, tar fÞrste til hÞyre opp York Road og gÄr helt opp til svingen der det er en murvegg det stÄr "Leeds United A.F.C." pÄ (brukt som kulisse i filmen "The Damned United") ligger det en pub som heter The Hope. Et skikkelig respatex-sted som jeg mener serverer klassisk pubmat uten at jeg kan kvalitetssikre dette. Biljard har de ogsÄ. Bussene til The White Rose Branch pleier Ä gÄ herfra nÄr de skal pÄ borteturer.
The Horse and Trumpet ligger i Headrow (gÄ Briggate oppover til gÄgata slutter, ta sÄ til venstre og gÄ til du finner det pÄ venstre hÄnd ikke mange meterne oppi gata. De har meget bra mat til Ä vÊre pub, og torsdager har de "curry-night" med spesialpriser. Generelt meget billig mat uansett. PÄ veien gÄr du ogsÄ forbi The Vine som ofte har karaoke og Three Legs som er en Isle of Man pub.
Jeg kan nevne i fleng flere i strÞket rundt Corn Exchange, men de er noen sÞrgelige kapitler de fleste av dem. The Royal Oak kan kanskje vÊre et morsomt bekjentskap (pÄ vei til Duck and Drake, venstre side). Du mÄ ut i bakgÄrden for Ä pisse, men ikke ta med din forlovede dit med planer om Ä fri der.
Vil du ha en skikkelig utfordring som utfyller "pub-crawl" aktiviteten (se neste avsnitt), kan du jo prÞve deg pÄ "The Otley Run". Har du bekjente som studerer i Leeds kan du sikkert fÄ med deg noen av disse, samt noen tur-kumpaner vil jeg tro. Den starter pÄ Woody's Ale House oppe i Headingley ved universitetet, og har ca. 21 stoppesteder fÞr den ender pÄ The Walkabout Þverst i Park Row tror jeg det er. Men du mÄ holde ut alle de 21 pubene... LÞpet er unnfanget av studentmiljÞet i Leeds.
Til slutt vil jeg komme med en advarsel: The Duncan som ligger pĂ„ hĂžyre hĂ„nd om du gĂ„r fra Marriott til Corn Exchange mĂ„ du styre unna. Leeds' kanskje absolutt verste sted som fortsatt lukter sigarettrĂžyk selv om det har vĂŠrt rĂžykeforbud i flere Ă„r, blandet med diverse toalett-lukter. Om du er interessert i sporten "Pub-Crawling" og har tenkt Ă„ fylle lista di med kryss pĂ„ samtlige (regelen tilsier at du MĂ
ha konsumert minst en pint pÄ hver for Ä fÄ godkjent besÞk og kan krysse av pÄ lista), er kun denne unntaket. Den har to innganger og du fÄr den godkjent ved Ä gÄ inn den ene, gjennom puben, og ut den andre. Det fÄr vÊre mÄte pÄ hvordan folk skal mÄtte plages bare fordi de driver seriÞs idrett...
Det er mange jeg fortsatt ikke har nevnt (som Adelphi, Old Red Lion, O'Neill's, Walkabout, Aire, The Northern Monkey og en drÞss med andre), men litt utfordninger mÄ du jo ha, sÄ de fÄr du finne selv...
Riktig god tur...
Det skulle vel oppsumere det meste fra ein som har litt over middels med turar til Leeds
|
|
|
|
|
Loggført
|
LIFE IS LEEDS
|
|
|
mail2rj
PĂ„ prĂžvespill

Leids - Leids - Leids
|
 |
« Svar #27 på: November 03, 2010, 00:33:20 » |
|
Hjertelig takk til onkel reisende ĂBS!:) dette burde jo nesten bli sticky...?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
lojosang
|
 |
« Svar #28 på: November 03, 2010, 01:05:21 » |
|
Veldig bra svar fra ĂBS, ja. Hvis noen nĂ„ kan supplere lista med hvilke av disse pubene som har hĂ„ndpumper og hvilke bryggerier de pumper ut gjennom disse er lista nĂŠrmest komplett, og jeg kan begynne Ă„ forberede tur over nyttĂ„r en gang. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
- Leif Olav
|
|
|
|
ĂBS
|
 |
« Svar #29 på: November 03, 2010, 02:03:07 » |
|
BÄde Scarbrough og The Vic (heter egentlig The Victoria Hotel og ble bygget og Äpnet i 1880-Ärene mener jeg Ä huske, for Ä ta imot og dekke det Þkende behovet for overnattingsplasser da tinghuset/rettsbygningen sto ferdig) har et stort utvalg av lokale "ales" fra mikrobryggerier i distriktet. De fleste er pÄ hÄndpumper.
The Grove er ogsÄ verd et besÞk for den som liker akkurat denne Þltypen eller ikke er redd for Ä prÞve noe nytt...
|
|
|
|
|
Loggført
|
LUSCOS-hilsen ĂBS
|
|
|
|