The Peacock Web
Til forsidenTil forumetOm LUSCOSTil webshoppenBli medlemIn EnglishKontakt oss
Mai 25, 2012, 09:30:56 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)  (Lest 837 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
McMidjo
PĂ„ juniorlaget

Winning doesn't really matter - as long as you win

Vis profil WWW
« på: Oktober 12, 2006, 21:57:48 »

Diskusjonen ’Interne stridigheter i Luscosstyret?’ har forlengst kommet ut av kontroll og fĂžres til dels pĂ„ sandkassenivĂ„ – til tross for mange hederlige forsĂžk pĂ„ Ă„ dempe den. Uavhengig av hvem som har gjort A, hvem som ikke har gjort B, hvem som har en skjult agenda C etc - kjernen i saken handler om hvordan foreningen Luscos styres og driftes, om noen skulle vĂŠre opptatt av det....

Her mener jeg det ligger et hav av bÄde store og smÄ forbedringsmuligheter. Jeg nevner noen:

1)
Freshe opp Ă„rsmĂžtet. Her har man Ă„r etter Ă„r deltakelse pĂ„ mindre enn 1% av medlemsmassen, uten at det gjĂžres noe aktivt for Ă„ trekke til seg flere. Det mĂ„ kunne vĂŠre mulig Ă„ gjĂžre dette til en sosial happening hvor det faktisk lages et mer attraktivt opplegg utav det – ref hvordan det tildels gjĂžres ifm supportercupen (Fly over Lorimer for Ă„ holde kĂ„seriet 'min erfaring med nordmenn som har bodd pĂ„ Commercial Inn', fĂ„ inn en annen interessant Leedsmann til Ă„ fortelle om et tema som vil interessere Leedsmedlemmene, gi en av groundhopperne en time til Ă„ dra et lysbildeshow og fortelle historier fra ’sitt liv’, arranger whisky-/Ăžlsmaking for Ă„ dra til seg offtopic-kameratene, fĂ„ Kurt Olav Helle til Ă„ fortelle om Leedshverdagen pĂ„ OsterĂžy, trekk ut et Ă„rsabonnment pĂ„ 442/Fotballmag blant mĂžtedeltakerne etc....)

2)   
GjennomfĂžre periodiske (min 3-4 pr Ă„r) styremĂžter og la medlemmene fĂ„ innsyn i agenda og beslutninger pĂ„ disse styremĂžtene. Om geografisk avstand mellom styremedlemmene vanskeliggjĂžr dette,  bĂžr Luscos ha Ăžkonomi til Ă„ bekoste reise/opphold for de styremedlemmer som er nĂždt til Ă„ ’rĂžre’ pĂ„ seg.

3)
Ha en stÞrre Äpenhet om hva Styret faktisk har av lÞpende aktiviteter, og hvordan ansvar er fordelt. Savner for eksempel noe sÄ elementÊrt som en oppstilling over hva det enkelte styremedlemmer har av oppgaver og ansvarsomrÄder.

4)
Åpenhet om Ăžkonomi, som har vĂŠrt et evig tilbakevendende tema pĂ„ alle Ă„rsmĂžter. Regnskapet mĂ„ fĂžres pĂ„ en oversiktlig mĂ„te. Revisjonsberetninger mĂ„ vĂŠre tilgjengelig til gjennomsyn for de medlemmer som Ăžnsker det. Klare og ryddige avtaler om dekning av kostnader for styremedlemmene mĂ„ pĂ„ plass. I etterpĂ„klokskapens navn hadde dette kanskje spart oss for den skittentĂžyvasken som pĂ„gĂ„r nĂ„. (NĂ„r det i siste TPN foreligger et forslag fra en av styrets medlemmer om Ă„ vedtektsfeste taushetsplikt for internrevisorene mener jeg man er pĂ„ aldeles ville veier...)

5)
Etabler avtaler med naturlige samarbeidspartnere - tenker da sĂŠrlig pĂ„ bedrifter som i dag har en relasjon til Leeds United og engelsk fotball – for eksempel Bet24 og Viasat/MTG. Mulig dette allerede er forsĂžkt gjort, men sĂ„lenge medlemmene ikke informeres om hva Styret driver med er det vanskelig Ă„ vite (ref pkt 2 og 3). Selv de uavhengige Newcastlesupporterne har samarbeidsavtale med Bet24....

6)
Utnytte nye medier/teknologi bĂ„de ift den interne driften av Luscos, men ogsĂ„ ift hvordan klubben kommuniserer med medlemmene gjennom medlemsblader/internett. PĂ„ dette punkter er jeg overbevist om at det er mye Ă„ hente – bĂ„de i innsparte kostnader og nye medlemmer...

Ift til pkt 2 og 3 vil jeg referere til en av vĂ„re to paraplyorganisasjoner ’Supporterunionen for britisk fotball’ som - pĂ„ websider langt mer primitive enn Luscos sine - med enkle grep bĂ„de presenterer Styret med ansvar/oppgaver og publiserer ufarlig informasjon om StyremĂžter. Link: http://www.supporterunionen.no/viewpage.php?page_id=70

Jeg skal vĂŠre den fĂžrste til Ă„ skrive under pĂ„ at dagens styreformann har gjort en kjempejobb for Luscos over mange Ă„r, men det forhindrer vel ikke at det mĂ„ vĂŠre mulig Ă„ diskutere forbedringer – eller er vi Luscosmedlemmer en gjeng med ’gamle’ gubber som i bunn og grunn er fonĂžyd nĂ„r vi fĂ„r en tykk utgave av TPN i postkassa annenhver mĂ„ned?

Mvh
Trond M Evensen
Over 40 Är gammel og Luscosmedlem siden 80-tallet
Loggført

So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....
Trond A

PĂ„ juniorlaget

Vis profil WWW E-post
« Svar #1 på: Oktober 12, 2006, 22:14:11 »

Meget bra innlegg, Midjo. Et godt utgangspunkt for det nye styret Ä jobbe med videre etter ÄrsmÞtet.

Trond, Luscos medl. 338
« Siste redigering: Oktober 12, 2006, 22:15:17 av Trond A » Loggført

Luscos medl. 338
h.b
Lorimer

Vis profil WWW E-post
« Svar #2 på: Oktober 12, 2006, 22:14:47 »

Mye fornuftig i det sier her.
Det bÞr absolutt kunne vÊre en mulighet til Ä inbelemme noe annet i tillegg til dette dÞrgende kjedlige ÄrsmÞtet hvor ingen gidder Ä mÞte opp pÄ.

Loggført

Å vĂŠre Leeds supporter er verdens hardeste og dĂ„rligst betalte yrke. 0 kroner i lĂžnn og en 24 timers arbeidsdag
Klausen
PĂ„ juniorlaget

Let's go f**king mental

JTKlausen@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #3 på: Oktober 12, 2006, 22:25:11 »

Ärets innlegg! Her er det mye Ä ta tak i!

Jeg stÞtter alle punktene, og mener at det er fordelaktig for den jevne medlem Ä fÄ stÞrre innsikt i sakene som styret diskuterer.
Loggført

I Shall Exterminate Everything Around Me That Restricts Me From Being The Master
Ferre
Lorimer

Vis profil
« Svar #4 på: Oktober 12, 2006, 22:31:05 »

Veldig bra innlegg Midjo.

-WE'LL BE BACK-
Loggført

-WE'LL BE BACK-
Jon R

Moderator
Lorimer

Vis profil WWW E-post
« Svar #5 på: Oktober 12, 2006, 22:57:13 »

Et meget konstruktivt innlegg i debatten. HÄper alle respekterer Midjos Äpenbare Þnske pÄ Ä gjÞre denne trÄden til en en "personstrid-fri" sone. I denne trÄden diskuterer vi forslag til forbedring av styring og drift pÄ generell basis.

Skal "tygge" litt pÄ forslagene dine, og komme med mere konkrete innspill litt senere, midjo. [Glad]

Jon R.
Loggført

Jon R.
Per-Stian
Lorimer

Vis profil E-post
« Svar #6 på: Oktober 12, 2006, 23:02:18 »

Mykje bra her, Trond. Vi gjennomfÞrte riktignok ei "sosial samling" etter fjorÄrets styremÞte me mat, vin og kÄseri me Espen. Likevel ser eg, pÄ linje me deg, store forbetringsomrÄder. SÄ e spÞrsmÄlet om mange nok har tid og rÄd t Ä mÞte opp t slike mÞter. Trur interessa e "kunstig" hÞg rundt styremÞtet i Är pga indre turbulens, men vi kunne iallfall sett oss som mÄl og gjennomfÞre dine postar.
Loggført
MrK
PĂ„ juniorlaget

Sweet Street feb. 2011

ottarkvalheim@hotmail.com
Vis profil
« Svar #7 på: Oktober 13, 2006, 02:32:56 »

Trond kommer med mye bra. Det han er opptatt av,og de fleste andre, er at vi skal ha en godt fungerende supporter klubb. Slippe slike bruduljer som vi har nÄ og fokusere pÄ laget med stor L.
HÄper oppmÞtet pÄ ÄrsmÞtet blir veldig bra!
medl. 3324 - 40+
Loggført

HÞrt pÄ Living Room; "where's the cardmachine"?
brenaldo
PĂ„ juniorlaget

Vis profil E-post
« Svar #8 på: Oktober 13, 2006, 03:27:02 »

Meget bra innlegg, midjo.
Jeg har selv vÊrt medlem i klubben siden midten av 80-tallet. Var medlem nr 14 den gang klubben ble startet, men hadde noen Ärs pause.
Jeg synes det som har kommet opp av stridigheter i klubbens styre er tragisk, og det viser at det mÄ vÊre HELT klare kjÞreregler pÄ hvordan klubben skal drives, og hvilke regler styret skal forholde seg til.

brenaldo
medlem nr 0850.
Loggført

Medlem nr. 850
SirOlsen

Fast pÄ A-laget

zildjian@online.no
Vis profil WWW E-post
« Svar #9 på: Oktober 13, 2006, 05:57:44 »

Et svĂŠrt svĂŠrt bra innlegg midjo.

StÞtter oppunder alle punktene. Tror ogsÄ det er en god ide Ä kanskje geografisk sett gjÞre noen vrier for Ä fÄ mest mulig folk til Ä komme. Det tror i allefall jeg at klubben vil vÊre veldig tjent med. Et vidt engasjement kan nok vise seg Ä vÊre uvurderlig verdifullt. Selv er jeg medlem og har vÊrt det i mange mange Är, men med et avbrekk innimellom. Sett fra mitt stÄsted, sÄ er jeg pr dags dato fokusert pÄ klubben Leeds United og symbolsk medlem i Luscos mye pga Ä fÄ info om klubben og ikke minst Ä vÊre en supporter. Men videre engasjement utover det har det jo ikke vÊrt direkte i Luscos sammenheng. I det siste har jeg jo selv oppdaget og begynt Ä bruke Luscos sine hjemmesider pluss at jeg nylig oppdaget dette forumet og registrerte meg. Bare det har jo fÄtt meg veldig engasjert i det siste, og kanskje deltagelse pÄ mÞter/samlinger ville Þkt engasjementet ytterligere. Og kanskje mange andre ogsÄ fÞler det slik, men som heller ikke har anldening til Ä fly landet rundt for Ä delta i mÞter. Her sier det seg jo selv at ikke alle kan gjÞres til lags, men da er vel kanskje variasjon av lokasjoner et alternativ?

MARCHING ON TOGETHER!
Loggført

-SirOlsen-
AsbjĂžrn
Forum Admin
Administrator
Lorimer

LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire

Vis profil E-post
« Svar #10 på: Oktober 13, 2006, 06:31:08 »

Tror alle ser pÄ dette som et flott, konstruktivt forslag, Trond!
HonnĂžr for den! [Glad]

ForstÄr at du fikk levert div. ÄrsmÞte-relaterte forslag til styret forleden dag ogsÄ (jamf. et av dine tidl. innlegg), og er jo spent pÄ responsen.

En del av forslagene dine er ytterst spenstige, men dessverre nok ogsÄ bÄde ressurskrevende (menneskelig) og vel ogsÄ Þkonomisk...
Men du skal ha for kreativiteten [Glad]

Ethvert styre bĂžr ha sin(e) kreative sjeler (og ogsĂ„ "bremseklosser"  [:I]), tar du hintet og stiller til valg om noen foreslĂ„r deg [Glad][Glad][Glad]

1) Freshe opp ÄrsmÞtet
Gode forslag, samtidig har dette sine Ăžkonomiske begrensninger da f.eks. et weekendopphold for en Leedsstjerne ala Lorimer i LUSCOS-sammenheng nok koster flesk... Og styret har gjort div. "lightvarianter" av dette tidligere ala Espen i fjor. Og det sosiale i etterkant hĂžrer da egentlig alltid med, uten at det forelĂžpig  vel har hjulpet pĂ„ oppmĂžtet...
Men, give it  a try!
At Leif Olav/HÄvard tar med smaksprÞver av whiskyen sin bÞr vel utprÞves allerede i Är [Glad] (NB! ETTER ÄrsmÞtet...).

2)/3)  
quote:
...og la medlemmene fÄ innsyn i agenda og beslutninger pÄ disse styremÞtene

StÞttes i sin helhet! At ikke "det fullverdige" referatet kan legges ut, er jo sÄ sin sak. Men en "medietilpasset" versjon kan vel i de fleste tilfeller virke som en god indikasjon pÄ hva som rÞrer seg...
I alle fall hadde jeg stor inspirasjon av slike "offentlige" styredokumenter i forkant av at jeg ble med i landsstyret i KRIK..

5)

quote:
Etabler avtaler med naturlige samarbeidspartnere

Spenstig forslag - om det er realistisk aner jeg ikke, men mÄ utprÞves (og er gjerne allerede gjort, iallefall i mindre skala.. [:I])

6)

quote:
Utnytte nye medier/teknologi bÄde ift den interne driften av Luscos,

Flottings!
Her hÄper jeg "alle gode krefter" kan lÞfte oss til nye hÞyder [8D] ...teknologien finnes, det er opp til oss om kapable krefter fÄr legge forholdene til rette eller ikke...

Public Relations
...videre har vi jo positive (?) erfaringer med Ă„ gĂ„ ut i media (jamf.  Estil [Glad]) nĂ„r mulighetene er der. Andre (Reka, Flo, Tufte J, Enrique etc) er vel ogsĂ„ tilgjengelige... Å ha en "public r.-strategi" har vi nok allerede, men mĂ„ jo konstant jobbes med...

Travel Strategy (det e travelt det...)
...hvordan forholde seg mht alle LUSCOS-reisende... (samarbeidspartner-reiseselskap som vi har prĂžvd ut i utallige varianter, utvikle egne "hosts" over der ala Sheeree eller supp.grupper ala Ultras... eller whatever...).

Web
Viderutvikle web-lÞsningen (stÞrre andel av medl.pengene pÄ forumet og heller redusere "statistikk-sidene i TPN f.eks. ...)...

Vedtektsjusteringer...  
...den siste tids utvikling har nok ogsĂ„ - uansett utfall - gjort en gjennomgang  av klubbens vedtekter til en tvingende nĂždvendighet (...og den kompetansen bĂžr en gjerne ha i bakhodet ved utvelgelsen av styrekandidater...).

It's a restless hungry feeling, that dont mean noone no good
When ev'rything I'm a-sayin', you can say it just as good
You're right from your side, I'm right from mine
We're both just one too many mornings and a thousand miles behind

B.Dylan
« Siste redigering: Oktober 13, 2006, 06:43:47 av AsbjĂžrn » Loggført

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan
Klausen
PĂ„ juniorlaget

Let's go f**king mental

JTKlausen@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #11 på: Oktober 13, 2006, 14:48:02 »

quote:
Originally posted by AsbjĂžrn

Tror alle ser pÄ dette som et flott, konstruktivt forslag, Trond!
HonnĂžr for den! [Glad]

ForstÄr at du fikk levert div. ÄrsmÞte-relaterte forslag til styret forleden dag ogsÄ (jamf. et av dine tidl. innlegg), og er jo spent pÄ responsen.

En del av forslagene dine er ytterst spenstige, men dessverre nok ogsÄ bÄde ressurskrevende (menneskelig) og vel ogsÄ Þkonomisk...
Men du skal ha for kreativiteten [Glad]

Ethvert styre bĂžr ha sin(e) kreative sjeler (og ogsĂ„ "bremseklosser"  [:I]), tar du hintet og stiller til valg om noen foreslĂ„r deg [Glad][Glad][Glad]

1) Freshe opp ÄrsmÞtet
Gode forslag, samtidig har dette sine Ăžkonomiske begrensninger da f.eks. et weekendopphold for en Leedsstjerne ala Lorimer i LUSCOS-sammenheng nok koster flesk... Og styret har gjort div. "lightvarianter" av dette tidligere ala Espen i fjor. Og det sosiale i etterkant hĂžrer da egentlig alltid med, uten at det forelĂžpig  vel har hjulpet pĂ„ oppmĂžtet...
Men, give it  a try!
At Leif Olav/HÄvard tar med smaksprÞver av whiskyen sin bÞr vel utprÞves allerede i Är [Glad] (NB! ETTER ÄrsmÞtet...).

2)/3)  
quote:
...og la medlemmene fÄ innsyn i agenda og beslutninger pÄ disse styremÞtene

StÞttes i sin helhet! At ikke "det fullverdige" referatet kan legges ut, er jo sÄ sin sak. Men en "medietilpasset" versjon kan vel i de fleste tilfeller virke som en god indikasjon pÄ hva som rÞrer seg...
I alle fall hadde jeg stor inspirasjon av slike "offentlige" styredokumenter i forkant av at jeg ble med i landsstyret i KRIK..

5)

quote:
Etabler avtaler med naturlige samarbeidspartnere

Spenstig forslag - om det er realistisk aner jeg ikke, men mÄ utprÞves (og er gjerne allerede gjort, iallefall i mindre skala.. [:I])

6)

quote:
Utnytte nye medier/teknologi bÄde ift den interne driften av Luscos,

Flottings!
Her hÄper jeg "alle gode krefter" kan lÞfte oss til nye hÞyder [8D] ...teknologien finnes, det er opp til oss om kapable krefter fÄr legge forholdene til rette eller ikke...

Public Relations
...videre har vi jo positive (?) erfaringer med Ă„ gĂ„ ut i media (jamf.  Estil [Glad]) nĂ„r mulighetene er der. Andre (Reka, Flo, Tufte J, Enrique etc) er vel ogsĂ„ tilgjengelige... Å ha en "public r.-strategi" har vi nok allerede, men mĂ„ jo konstant jobbes med...

Travel Strategy (det e travelt det...)
...hvordan forholde seg mht alle LUSCOS-reisende... (samarbeidspartner-reiseselskap som vi har prĂžvd ut i utallige varianter, utvikle egne "hosts" over der ala Sheeree eller supp.grupper ala Ultras... eller whatever...).

Web
Viderutvikle web-lÞsningen (stÞrre andel av medl.pengene pÄ forumet og heller redusere "statistikk-sidene i TPN f.eks. ...)...

Vedtektsjusteringer...  
...den siste tids utvikling har nok ogsĂ„ - uansett utfall - gjort en gjennomgang  av klubbens vedtekter til en tvingende nĂždvendighet (...og den kompetansen bĂžr en gjerne ha i bakhodet ved utvelgelsen av styrekandidater...).

It's a restless hungry feeling, that dont mean noone no good
When ev'rything I'm a-sayin', you can say it just as good
You're right from your side, I'm right from mine
We're both just one too many mornings and a thousand miles behind

B.Dylan

Hvis man kutter i noen av utgiftspostene, , sÄ vil jeg tro det er fult ut mulig Ä betale for en eventuell Lorimer pÄ ÄrsmÞtet...

Litt redigert
« Siste redigering: Oktober 13, 2006, 15:14:36 av PĂ„l Einar » Loggført

I Shall Exterminate Everything Around Me That Restricts Me From Being The Master
kloggen
Gjest
« Svar #12 på: Oktober 13, 2006, 15:16:19 »

Synest spesielt punkta om stĂžrre openheit og betre innsyn for medlemmene er viktige.

For ein organisasjon som LUSCOS burde det vera uproblematisk om omverda fekk innsyn i referata frÄ styremÞta. Klubben er i liten grad i nokon konkurranseposisjon, rekrutteringsarbeidet handlar mest om Ä fÄ engasjert og organisert dei som alt er Leeds-fans (det er sjÞlvsagt ynskjeleg Ä fÄ fleire unge til Ä bli Leeds-fans, men det er vanskeleg Ä sjÄ korleis LUSCOS kan gjera noko effektivt med det - den jobben mÄ nok gjerast av den enkelte Leeds-fan/klubbmedlem, og sjÞlvsagt laget).

Det er eit tiltak som krever lite arbeid, men krever vilje pÄ styrehald til Ä koma med meir informative greier enn den vasne "kunngjeringa" som kom i gÄr.

Loggført
SuperLeeds!
PĂ„ juniorlaget

LoveLeeds

Vis profil WWW E-post
« Svar #13 på: Oktober 13, 2006, 19:40:03 »

Bra innlegg Midjo. Hvorfor ikke gÄ enda et skritt lengre, og gjÞre som de fleste foreninger - arrangere medlemsmÞter med mer eller mindre jevne mellomrom. Hvorfor ikke arrangere medlemsmÞte under en fellestur, gjerne pÄ puben til Lorimer, eller et annet kanskje bedre egnet sted. Det er viktig for alle parter at det er Äpenhet i driften av en sÄpass stor forening som LUSCOS etterhvert har blitt.

LoveLeeds
[img]http://home.online.no/~ove-cars/artimages/Mar13^03.jpg[/img
« Siste redigering: Oktober 14, 2006, 00:24:36 av Harrymonster » Loggført

Trond A

PĂ„ juniorlaget

Vis profil WWW E-post
« Svar #14 på: Oktober 13, 2006, 21:20:55 »

quote:
Originally posted by Harrymonster

gjerne pÄ buben til Lorimer,
LoveLeeds

Ja, det blir vel gjerne buben etter x antall Tetley`s. [Glad]

Trond, Luscos medl. 338
« Siste redigering: Oktober 13, 2006, 21:25:31 av Trond A » Loggført

Luscos medl. 338
Promotion 2010

Moderator
Lorimer

Vis profil
« Svar #15 på: Oktober 13, 2006, 22:27:20 »

Jeg er glad jeg er medlem, eller sÄ hadde jeg ikke kunnet lese denne trÄden...........[Sjokkert)]
Loggført

Min fĂžrste Leeds-kamp:
StrĂžmsgodset vs Leeds, 19.september 1973
SuperLeeds!
PĂ„ juniorlaget

LoveLeeds

Vis profil WWW E-post
« Svar #16 på: Oktober 14, 2006, 00:25:29 »

hehe, vel - nÄ ble det til slutt Puben;-)

LoveLeeds
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

© Leeds United Supporters Club of Scandinavia 2000-2008. Betingelser for bruk. Annonsere på leedsunited.no?
Kontakt: Leeds United Supporter Club of Scandinavia, Postboks 387 Skøyen, 0213 OSLO | Kontaktinformasjon | RSS Forum
Designet og bygget av Dale+Bang Pikselator |